personeelsplanning

Papierloze personeelsplanning als de toekomst

Ergens klinkt het vreemd: papierloze personeelsplanning. In deze tijd vol technologische uitvinden zou je verwachten dat vrijwel alles digitaal gebeurt. Dat geldt zeker voor de personeelsplanning. Het tegendeel is echter vaker het geval. In een schrikbarend groot aantal bedrijven worden de roosters nog steeds met allerlei losse papiertjes gemaakt. Vervolgens wordt de nieuwe personeelsplanning opgehangen in de kantine. Dus je moet ook nog eens fysiek langs, om te checken of alle losse briefjes ook juist zijn verwerkt in het nieuwe rooster. Dat moet toch makkelijker kunnen? Jazeker! Het antwoord is papierloze administratie en een gemakkelijk softwareprogramma voor het maken van de personeelsplanning

De juiste mensen op de juiste dag

Iets waar veel managers tegenaan lopen gedurende het maken van het nieuwe werkrooster, is het overzicht bewaren. Als je telkens via losse briefjes of een waterval aan appjes te horen krijgt wanneer mensen kunnen werken, dan verlies je snel het overzicht. Je hoeft namelijk maar één briefje kwijt te raken. Vervolgens klopt de planning niet meer en kun je opnieuw beginnen. Door middel van papierloze administratie wordt het in één klap makkelijker om de juiste mensen op de juiste dag in te roosteren. Het schuiven en aanpassen van de personeelsplanning wordt verleden tijd! Bovendien zal iedereen hierdoor beter presteren en heeft het een positieve invloed op de algehele sfeer. Dat is nog eens mooi meegenomen.

Altijd en overal toegang voor iedereen

Het uiteindelijke doel van een rooster of personeelsplanning is dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Daarom is het belangrijk dat iedereen altijd het rooster kan bekijken. Wanneer je nog op de ouderwetse manier een rooster maakt, dan is dit niet altijd mogelijk. Vervolgens worden er steeds personeelsplanningen gedeeld in de groepsapp. Alleen is die vaak niet geheel up-to-date en heeft er weer een wijziging plaatsgevonden. Daar was echter niet iedereen van op de hoogte. Kortom, ontzettend vervelend! Gelukkig voorkom je dit soort situaties eenvoudig. Met een digitale, papierloze personeelsplanning heeft namelijk iedereen altijd en overal toegang tot het rooster. 

Ruilen, omzetten en wisselen

Ten slotte gebeurt het zelfs met zo’n digitaal rooster nog wel eens dat niet alles goed verdeeld is. Er is bijvoorbeeld wat tussen gekomen of iemand heeft zich zojuist zich gemeld. Als manager begin je gelijk al een beetje te stressen. Waar ga je namelijk zo kort dag nog iemand vandaan halen? Met zo’n online personeelsplanning hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Dan kunnen de medewerkers namelijk zelf aangeven of ze een dienst willen ruilen, omzetten of misschien zelfs wisselen. Met jouw goedkeuring is het probleem binnen de kortste keren opgelost!

Geef een reactie