Als ZZP\’er je klantcontact optimaliseren? Dit zijn de beste tips!

Als ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk het is om goede relaties te onderhouden met je klanten. Wanneer je geen personeel in dienst hebt, is het echter lastig om voldoende tijd vrij te maken voor je onderneming zelf, alle administratieve taken, het onderhoud van klantrelaties en het doen van acquisitie. Er zitten immers maar 24 uur in één dag. Gelukkig zijn er tal van handige tools die het verbeteren van je klantrelaties en het optimaliseren van je klantcontact, waarmee jij het jezelf een stuk gemakkelijker kunt maken. Ben je benieuwd welke tools dit zijn? Lees dan snel verder!

Gripp

Met de CRM-tool Gripp kun je gemakkelijk het overzicht behouden over je leads, leveranciers, klanten en relaties. De tool geeft je een handig overzicht van alle feedback, lopende orders en gedane (of nog uit te voeren) activiteiten. Zo kun je gemakkelijk antwoorden op eventuele vragen van je klanten en jezelf eraan herinneren dat het weer tijd is om contact op te nemen met een specifieke klant of relatie. De tool kost zo’n €30,- per maand.

Een telefoonservice inschakelen 

Als ondernemer heb je het erg druk en fungeer je als hét aanspreekpunt voor veel verschillende partijen. Het kan daarom goed zijn om een antwoordservice in te schakelen. Zo’n service kan met je samenwerken aan de hand van een, voor jouw bedrijf, specifiek opgesteld script en telefoontjes voor je aannemen, filteren, volledige gesprekken voeren en je hierbij van een verslag voorzien over het gevoerde gesprek. Zo hoef je als ondernemer nooit meer een telefoontje te missen als je zelf even niet beschikbaar bent én voorkom je dat je tijd kwijt bent aan telefoongesprekken met mensen die simpele vragen stellen, want de telefoonservice kan deze antwoorden nu voor je geven. 

Monday

Een andere manier om je klantcontact en marketing activiteiten te stroomlijnen, is door gebruik te maken van het CRM-systeem van Monday. Je kunt de tool precies aanpassen naar jouw onderneming en verschillende zaken in kaart brengen, waaronder

  • Verkooppijplijn

  • Contactbeheer

  • Leads

  • Klantprojecten

  • Marketing activiteiten

  • Klantenondersteuning.

Door al deze zaken onder te brengen in één overzichtelijk systeem en taken en reminders voor jezelf (geautomatiseerd) aan te (laten) maken, bespaar je erg veel tijd en kun je optimaal inspelen op eventuele vragen, wensen of klachten van je klanten. 

Automatiseren

Automatiseer je klantcontact processen online zoveel mogelijk, bijvoorbeeld door een bot in te stellen die vragen filtert op basis van het onderwerp. Er zijn diverse apps beschikbaar om deze in te stellen, maar je kunt ook een developer inhuren om een gepersonaliseerde bot te maken.

Geef een antwoord